>Misleidende make-up reclames

>Hey beauties,
ik was een beetje aan het rondneuzen op het internet en kwam toen op een artikel over een strenge aanpak tegen misleidende make-up reclames zoals mascara’s die je wimpers een stuk langer, voller of dikker maken.
Klik hier als je het artikel wilt lezen, het is in het engels dus voor degene die geen engels kan lezen of er moeite mee heeft zal ik een kleine uitleg geven over wat er precies in staat.

Het gaat om een reclame/advertentie van het make-up merk; Rimmel London, 1-2-3 Looks mascara. In de reclame laten ze drie beelden zien van de wimpers, je ziet ze per foto groeien en de lengte bij het eindresultaat is over the top. In Amerika is er de Advertising Standards Authority(ASA), een instantie die ervoor waakt dat reclames niet misleiden en de mensen dmv een reclame (of het nou op tv of in een tijdschrift/krant of billboard is) een ander beeld geven van wat de werkelijkheid is. En als bedrijven een ander beeld geven dan wat het product in werkelijkheid zal doen/geven dan behoren ze dit in de reclame/advertentie er bij te zetten. Zoals in de reclame van Rimmel London dat er faux wimpers gebruikt zijn, en dit behoort volgens de ASA duidelijk naar voren te komen. En dat was niet het geval in hun reclames. Dus werden de spotjes van tv verbannen en mochten ze ook niet meer adverteren in de tijdschriften.
Ik vind dit een goede zaak, vele dames en meiden die niet gezegend zijn met volle en lange wimpers zien dit en willen het product hebben omdat het zal maken dat ze die volle en lange wimpers zullen krijgen.
Overal waar je kijkt in tijdschriften, tv spotjes, billboards of gewoon op straat zie je dames met prachtig volle en lange wimpers. Een prachtige oogopslag, wie wil dat nou niet??
Dan is zo’n reclame werkelijk misleidend, zeker als ze er niet duidelijk bij vermelden dat er extra wimpers aan zijn toegevoegd om het uiteindelijke resultaat te krijgen.

Aan de andere kant vind ik dat we in deze tijd moeten beseffen dat er in reclames en advertenties flink wordt overdreven, dat er gebruik gemaakt word van Photoshoppen en dat de dames en meiden in de reclames in de realiteit heel anders uit zien dan wat je voorgeschoteld krijgt. Vaak wordt er flink overdreven en dat moet je in je achterhoofd houden vind ik. Je kan niet zomaar alles klakkeloos nemen als zoete koek en alles maar geloven.
Stel je voor dat deze mascara werkelijk het effect zou geven wat je in de reclame ziet! Dan zou deze mascara toch DE mascara zijn, de uitvinding van het jaar qua make-up? En dan zouden we nooit meer nepwimpers meer nodig hebben, nooit meer een andere mascara hoeven kopen. En dan zouden we flink gaan betalen voor de mascara.

Tot slot;
Het is goed dat de instantie als ASA bestaat, volgens mij moet er in Nederland fo Europa ook wel zoiets als de ASA bestaan, ik weet het alleen niet zeker. Zoals ze zichzelf noemen “the watchdog”, ze letten op de reclames en advertenties, dat men niet onnodig misleid wordt en als dat wel het geval is worden er zeer strenge maadregelen getroffen.
Verder vind ik dat je je gezonde verstand moet gebruiken en moet beseffen dat er in reclames, tv spotjes en advertenties vaak gebruik gemaakt wordt van nep om het net iets meer, iets beter, iets mooier, iets groter, iets langer of juist anders om te maken.
Wil je het effect toch een beetje bereiken, zul je net als in de reclame een beetje nep moeten gebruiken.
Valse wimpers zijn niet voor niets uitgevonden! 😉

Ik hoop dat als is het maar één persoon er wat aan heeft gehad, na het lezen van dit stukje. Er wordt zoveel druk uitgeoefend en je moet er maar steeds bij horen, steeds meer doen om aan het beeld te voldoen.
Wees geen schaap die de kudde maar achterna loopt en gebruik je gezonde verstand!
Nep is niet erg, ik zeg altijd;  “als je er niet mee bent geboren, kun je het toch kopen.””

xoxo, V.

Plaats een reactie